10 Kasım 2013 Pazar

YENİ KEŞFİMİZ ILDIRI

Alaçatı’da bastıran yağmurdan sırılsıklam olmadan kaçınca gezimizi erkenden bitirip İzmir’e dönesimiz gelmedi. Otobandan değil de eski İzmir yolundan geze geze gitmeye karar verdik. Bu arada Atlas dergisiyle birlikte verilen “Manzaralı Yollar” kitapçığı yanımda, önceden göz gezdirmişim bizin bayram rotamızın bir benzeri de orada yer alıyor. Karıştırırken aklımda kalan Erythrai antik kentinin levhasını görünce bir anda karar değiştirip Ildırı’ya saptık.

Köylerin arasından yaptığımız yolculuk bizi sonunda denize ve Ildırı’ya ulaştırdı. Yağmur yeni kesilmiş, güneş bulutların arasından batmaya çalışırken geldiğimiz Ildırı bizi etkiliyor. Ildırı’nın girişinde sol tarafta yazlık siteler ve yıldızı bol bir otel de var. Biz sağa dönüp hava kararmadan antik kenti görmek için yukarı çıktık. Antik kentten geriye pek bir şey kalmamış zaten girişte de görevli kimse bulunmuyor. Kendimizin rehberi oluyoruz, biraz kitapçıktan biraz oradaki bilgi levhalarından bu antik kenti tanımaya çalıştık.

Erythrai, Helen Mitolojisine göre Giritli önder, adı kırmızı anlamına gelen “Erythros” tarafından kurulmuş. Antik çağda oniki İon Devleti’nin önde gelenlerindin biri olan Erythrai, Ege dünyasındaki önemli liman yerleşimlerinden biriymiş. Antik kent içinde tiyatro ve kilise ayakta kalan yerlerden. Artik kentin girişinde tiyatro yer alıyor. Basamaklardan yukarı çıkarak patika bir yol takip edilince Athena Tapınağı, Matrone Kilisesi’ne varılıyor.

Tapınağın bulunduğu tepeden Ildırı ve civarının coğrafyası çok net bir şekilde gözüküyor. Koy, yarım ada, küçük adacıklar girintili çıkıntılı kara parçası, dağ deniz yeşil mavi buluşmasıyla Ildırı’yı çok seviyoruz.

Ildırı’ya girince sağ tarafta yer alan Ildırı köyü, Ege’de hala bakir kalabilen yerlerden. Şimdilik kısa bir turla yetindik. Ama her zamanki gibi sevdiğimiz yerler listesine alıp gelecek planlarımıza Ildırı’yı konumlandırıyoruz.

Akşam kararırken İzmir’e dönüyoruz. Eski İzmir-Çeşme yolu üzerinden Otoban’a göre daha kalabalık ve bol trafik ışıklı ancak deniz manzaralı yoldan İzmir’e varıyoruz.

İzmir Karşıkaya arası 100 kilometre civarında tutuyor. Trafiği dikkate alınca en az 2 saatlik bir yolculuk süresini hesaba katmak gerek.